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Faiseurs de paix, intelligence pacificatrice — HOPE !

septembre 23, 2017
Les 21 et 22 septembre 2017. Le Nouvel An juif et musulman en même temps. L’équinoxe. Le 21 septembre, jour de la paix. « Every year, the International Day of Peace is observed around the world on 21 September. The United Nations General Assembly has declared this a day devoted to strengthening the ideals of peace, both within and among all nations and people. The topic of inclusion and respect for diversity is an important one affecting all of us, especially in these times. »  À Genève, Peace Talks. Le Temps nous fait connaître les participants à ces Peace Talks tel Hassan Ismail, héros du quotidien, qui a mis toutes ses forces au service de ce que Stéphane Bussard appelle une « intelligence pacificatrice »  : un modèle dont je suis heureuse de connaître l’existence ! «  Hassan Ismail, fort d’un master en résolution de conflit, père de neuf enfants, se lance, en 2014, dans un vaste programme de consolidation de la paix dans la région de Mandera pour l’ONG Interpeace, en coopération avec la Commission kényane de cohésion et d’intégration. Pour lui, résoudre des conflits, c’est embrasser la complexité des êtres au-delà de l’uniforme, de l’appartenance. Il y a, dit-il, davantage de points communs entre les êtres humains que de différences. Il émet aussi quelques suggestions aux Occidentaux : “Si j’étais l’Europe ou les Etats-Unis, j’arrêterais de livrer des armes à l’Afrique et au Moyen-Orient. Car pour toute livraison d’armes, ils recevront autant de réfugiés“. » 
 
Pendant ce temps, à Beyrouth, dix huit confessions se côtoient et tentent de maintenir la paix, non sans tensions. Mais chaque minute de paix est savourée ici à la mesure des tensions qui la sous-tendent.
 
Et en ce moment même, bien modestement, nous présentons HOPE à la foire de Beyrouth — car l’art lui aussi procède de l’intelligence pacificatrice. Notre espoir artistique résonne étrangement avec les mots d’Hassan Ismail  : il s’agit constamment d’embrasser la complexité des êtres.
©mounir fatmi
Artists of HOPE : The possibility of intercultural understanding and sharing is a “red thread” throughout the work of mounir fatmi. In Beirut, fatmi shows Impossible Union: an occidental typewriter is releasing Arabic letters… The learning of all languages would make this union possible! (Hassan Ismail speaks many languages…) fatmi also shows the series The Island of Roots (2017) which reminds us that the United States once have been a land of immigration and welcome. Ellis Island was this mythical gateway where so many hopes for a new life were sealed. The Island of Roots series features reproductions of Lewis Hines photographs of which fatmi has drawn their complex, unifying roots: vegetal, neurons-like, abounding and, sometimes, bloody roots. Janet Biggs, while recently in Djibouti, witnessed Yemeni refugees fleeing the bombing and devastation in Yemen. They risk everything to cross the Gulf of Aden and arrive at Camp Markazi in Obock. At the same time, migrant Ethiopians fleeing their country’s oppression and poverty brave a four day walk across the desert of Djibouti to also arrive to Obock and take the same boats back across the Gulf of Aden, hoping to make their way to Saudi Arabia. They don’t all survive the journey, but the persistence of human hope is endless when traveling far from home. The video Afar, a fable of the human condition, with an implicit narrative, tells us about humankind and the complex, double-edged nature of otherness. Debi Cornwall, conceptual documentary artist, presents pictures from her long-term photographic project on Guantánamo Bay, Welcome to Camp America: a disorienting and empathic, respectful and ironic, professional and sensitive gaze on the reality of the U.S. Naval Station in Guantánamo Bay. The lack of frontal criticism leaves the viewer with his/her own duty to decide what he/she is seeing and the profound meaning of the images shown. And  because war is everywhere and we should not refuse to be aware of it, the works by Alexandre d’Huy show us images, or rather effects of war, while never depicting human beings. The images are inspired by the thousands of thermal photographs to be found every day on the web, of explosions, blow ups, and powerful alterations of our earth. In d’Huy’s hands however they become beautiful holes, suggesting the possibility (or the necessity?) to leave Earth through them, to join other planets, another universe. “The beauty will save the world” said Dostoyevsky. Could this be true? At least, there is HOPE. 
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